مقاله

۷ عارضه جانبی خوردن شکلات

شکلات یکی از آن دسته از خوراکی‌هایست که می‌تواند برای سلامتی شما فوق‌العاده خوب و در عین حال برای بد باشد. خوردن بیش از حد شکلات می‌تواند هم از نظر سلامتی و هم از عوارض جانبی به خصوص در معده و سیستم عصبی و قلبی عروقی به اشکالاتی را پدید آورد. عوارض جانبی موقتی هستند و پس از قطع مصرف آنها متوقف می‌شوند.
با این وجود برخی از افراد نسبت به سایرین نسبت به اثرات ترکیبات خاص موجود در شکلات حساس هستند و این باعث می‌شود تا عوارض جانبی مانند ناراحتی معده، بی‌خوابی، تپش قلب را تجربه کنند.

چرا شکلات برای شما بد است؟

شکلات خوشمزه و پر‌از فواید فوق‌العاده برای بسیاری از افراد است، اما برای همه این صادق نیست. برخی از افراد نسبت به ترکیبات مختلف موجود در شکلات مانند کافئین حساس هستند و در مورد آنها شکلات برای سلامتی خوب نیست. ۷ عارضه جانبی رایج خوردن شکلات را دراین مقاله به اختصار توضیح داده شده است :
عوارض جانبی شکلات بیش از حد

  • گاستریت را بدتر می‌کند.

شکلات باعث تحریک معده و ایجاد علائمی مانند ناراحتی معده، درد شکم و سایر عوارض جانبی می‌شود که همگی از ناراحتی معده ناشی می‌گردد، مانند: احساس عمومی ناخوشایند، سوزش قلب، تپش قلب، عرق کردن ، حالت تهوع و غیره برای مبتلایان به گاستریت که در معده آنها از قبل وجود داشته است.
شکلات تلخ با 70٪ یا بیشتر کاکائو باعث بدترین التهاب آستر معده می‌‌شود. کارشناسان cafe7n توصیه می‌کنند اگر در حال حاضر دارای درد معده هستند یا سعی در بهبودی از گاستریت یا زخم معده دارید از خوردن شکلات به هر شکلی خودداری کنید.

  •  برای ریفلاکس اسید بد است.

به دلیل تأثیر تحریک‌کننده‌گی آن بر روی معده، شکلات درد مری را تشدید می‌کند و علائم ریفلاکس معده را شدت می‌بخشد، علائمی مانند: سوزش سر دل، احساس سوزش شدید در قفسه سینه می‌شود. تعریق زیاد، حالت تهوع، احساس بیماری در معده، تپش قلب و علائم دیگر بسته به میزان رفلاکس اسید شدید ممکن است، رخ دهد.

  •  باعث بی‌خوابی ، آشفتگی، سردرد، لرزش می شود.

  •  شکلات باعث ایجاد اکستازیستول می‌شود.

عناصر خاصی در شکلات که شیمی مغز را تغییر می‌دهد هم فواید و هم عوارض جانبی دارد. به عنوان مثال: کافئین و تئوفیلین هر دو تأثیراتی بر روی سیستم قلبی عروقی دارند و می‌توانند باعث ایجاد اکستراستیک در بدن شوند‌، نوعی آریتمی که به عنوان ضربان قلب پرشده یا ضربان قلب زودرس مشخص می‌شود.
در اکثر موارد، اکستریاستول‌ها یک بیماری بی‌ضرر هستند و در اثر عواملی مانند: استرس، نوشیدن قهوه، چای سبز یا نوشیدنی‌های مضر، خوردن شکلات غنی از کاکائو و غیره ایجاد می‌شوند.

  •  باعث تپش قلب می شود.

خوردن بیش از حد شکلات، به خصوص اگر سرشار از کاکائو باشد‌، می‌تواند منجر به تپش قلب‌، ضربان قلب نامنظم و سریع شود. برخی افراد همچنین تجربه تعریق زیاد‌، سبکی‌، لرزش و نوعی ضعف از سینه به همراه (یا در نتیجه) تپش قلب را گزارش می‌دهند.

  •  آریتم قلبی

شکلات، به ویژه با محتوای بالای کاکائو ، هم قلب و عروق و هم سیستم عصبی را تحریک می‌کند و باعث آریتمی قلبی یا ضربان غیر‌طبیعی قلب شود. کافئین، تئوفیلین و تئوبرومین سه عنصر شکلات هستند که باعث ایجاد آریتمی می‌شوند. علاوه بر تغییر ریتم قلب معمولی‌، آنها همچنین منجر به لرزش‌، بی‌خوابی‌، اضطراب‌، سردرد و غیره

  •  آکنه

برای برخی افراد خوردن شکلات باعث ایجاد آکنه می‌شود یا شرایط موجود را بدتر می‌کند. با این حال ، مطالعات مختلف علل مختلفی را نشان می‌دهد‌، بنابراین محققان نمی‌توانند با اطمینان بگویند که آیا مواد جامد کاکائو‌، کره کاکائو‌، شیر‌، شکر یا عناصر دیگری مانند سویا (معروف به اثرات استروژنیک آن) هستند که باعث ایجاد آکنه می‌شود یاخیر
مجموعه کافه 7n در راستای خرید قهوه و شکلات سعی برآن دارد تا مخاطبان خود را از به روزترین اخبار در راستای قهوه و شکلات مطلع سازد. خوردن شکلات یک تجربه استثنایی و دلنشین می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *