مقاله

جشن شب یلدا در cafe7n

هر ساله در این روز ایرانیان برای جشن شب یلدا آماده می‌شوند. شب یلدا یا شب چله یک جشنواره ایرانی است که در طولانی‌ترین و تاریک‌ترین شب سال برگزار می‌گردد. شب یلدا یکی از مشهور‌ترین رویدادهای سنتی کشور ایران می‌باشد که در طولانی‌ترین شب سال رقم می‌خورد. مجله cafe7n در اینجا به این جشن کهن پارسی می‌پردازد.

ایرانیان هر ساله 21 دسامبر فرارسیدن زمستان، تجدید خورشید و پیروزی نور بر تاریکی را جشن می‌گیرند. تمام اعضای خانواده دورهم جمع می‌شوند ( غالبا در خانه بزرگ خاندان) و تمام شب یلدا بیدار می‌مانند. غذا نقش اصلی در شکل امروزی شب یلدا را بازی می‌کند.

در بیشتر مناطق ایران خانواده‌ها دور یکدیگر جمع می‌شوند و از یک شام خوب لذت می‌برند. طیف گسترده‌ای از میوه‌ها و شیرینی‌ها در این شب سرو می‌شود. پذیرایی معمول شب یلدا عبارتست از: هندوانه، آجیل، انار و میوه‌های خشک‌شده همراه با سایر وسایل و نوشیدنی‌ها و خانواده به دور کرسی می‌نشینند.

در بعضی مناطق رسم بر این است که چهل نوع خوراکی سرو شود. حافظ‌خوانی و شاهنامه‌خوانی در این شب یکی از بهترین و زیباترین سنت‌های ایرانی است. این سنت در سایر کشورها که ایام دور قسمتی از این خاک بودند نیز برگزار می‌شود.

cafe7n

cafe7n

تاریخچه شب یلدا از طریق داستان‌های کهن

عمر این جشن به قرن‌ها پیش برمی‌گردد. برخی باستان‌شناسان معتقدند که این سنت مربوط به 7000 سال پیش از تاریخ است. حداقل امروزه ما می‌دانیم که جشن یلدا به 500 سال قبل از میلاد و به دوران داریوش شاه بر می‌گردد.

مردم در دوران باستان تاریکی را نماد شر و روشنایی را نماد از میترا الهه نور زرتشتی می‌دانستند. در نتیجه روزهای طولانی نشانگر پیروزی خداوند و شب‌های طولانی بیانگر شرارت است. ایرانیان می‌دانستند که حضور زمستان در ایران کوتاه می‌باشد و این را از طریق پیشه کشاورزی آموخته بودند.

 طولانی‌ترین شب سال، شب یلدا پیروزی نور و تولد میترا می‌باشد که هر ساله ایرانیان این سنت زیبا را جشن می‌گیرند. 

این باور قدیمی که افراد برای محافظت در برابر شر احتیاج دارند که در کنار یکدیگر باشند و پس از طلوع خورشید نور می‌تابد و خوبی پیروز می‌شود. داریوش بزرگ را تصور کنید، شاهنشاه ایران زمین در زمان سلطنت وی این جشن را در کاخ برگزار می‌نمود.

خاطرات کهن شب یلدا

اعتقاد شب یلدا براینست که در این شب نور متولد می‌شود، بنابراین مردم دور آتش در مرکز شهرشان دور هم جمع می‌شدند. امپراطور به‌افتخار میترا ( اللهه نور) یک مهمانی عالی برگزار می‌کند و در گوشه‌ای از این کاخ سلطنتی نوازندگان مشغول نواختن آلات‌موسیقی سنتی ایرانی هستند.

در همین حال، دسته‌ای از رقصندگان با لباس‌های رنگارنگ با موسیقی همراهی می‌کنند و مخاطب را به عرش آسمانی می‌رسانند. خوشبختی در وجود این جشن موج می‌زند، در حالیکه مردم در حال رقص و شادی هستند، کنیزان به تهیه شام می‌پردازند، حتی شعله‌های آتش در این شب به رقص در می‌آیند.

رایحه لطیف در هوا ماندگار است. تقریبا در نیمه‌های شب جشن یلدا به پایان خود می‌رسد و مردم برای تماشای طلوع آفتاب از شهر به کوهپایه می‌روند. مردم منتظر می‌مانند تا خورشید بار دیگر بال‌های خود را در آسمان باز کند.

آنها دعا می‌کنند که میترا شر را شکست دهد و نور بر تاریکی پیروز گردد. خورشید با نیزه و پرتوهای تابناک خود بر کوه‌ها می‌تابد. صبح با موسیقی آغاز می‌شود. این آیین قرن‌ها در ایران برگزار می‌شود و در هر دوره تغییراتی داشته است. در این شب مردم دل‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کنند.

مجله cafe7n

مجله cafe7n

فرهنگ و فضای برگزاری جشن یلدا

با گذشتن پاسی از عصر شب چله مردم به خانه بزرگترها می‌روند. در فرهنگ ایرانی هیچ چیز مهم‌تر از خانواده نیست. در این جشن همه سعی می‌کنند که شب طولانی و سرد زمستان را با شادی و آرامش کنار خانواده سپری نمایند.

غذاهای خوشمزه و تنقلات زیاد برای این شب طولانی آماده می‌شود و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از دیدن عزیزان خود لذت می‌برند، سفره یلدا با هندوانه و انار تکمیل می‌شود. خشکبار و تنقلات در این شب خواهان زیادی دارد.

اعضای خانواده در این شب پرنشاط به خواندن شعرهایی از شعرای والامقام پارسی می‌پردازند، دیوان حافظ و شاهنامه فردوسی سرآمد شعر و ادب فارسی می‌باشد. در این شب همه به دور هم جمع می‌شوند آرزوی در قلب دارند که براساس به فال حافظ تفعل می‌زنند.

مجموعه cafe7n با آرزوی شادی و شادکامی برای کاربران گرانقدر خود به زودی به شما عزیزان باز می‌گردد و با امید اینکه عمر با عزت‌تان همچون شب یلدا طولانی باشد و وجود کرونا امسال مانع از در کنارهم بودن می‌شود، با آرزوی سلامتی همه مردمان جهان و پیروزی میترا بر تاریکی را داریم، یلدا مبارک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *