مقاله

اعتماد‌به‌نفس

با پشت سرگذاشتن باورهای رایج غلط، گامی بلند به سمت آینده‌ای روشن بردارید. همه انسانها خواهان داشتن اعتماد‌به‌نفس هستند. اعتماد‌به‌نفس به مرور پروش می‌یابد، مخصوصا در این روزها سخت، از طریق لنز رنگارنگ جامعه می‌توان دنیا را دید، چه متوجه شوید یا خیر. پس از مدتی به توانایی‌های درونی خود پی می‌برید، حتی اگر سخت باشد.

این مطالب به ما کمک نمی‌کند که چیزهای زیادی در رابطه با B.S بدانیم، اما یک دیدکلی از اعتماد‌به‌نفس و احساس را به مخاطب انتقال می‌دهد. بسیاری از باورهای غلط گذشته و تجربیات سخت به ما آموخت که چه کارهایی اشتباه بوده که موجب شده تا عمیقا احساس دردناک و گیج کننده‌ای را تجربه کنیم. در این مقاله به برخی از دروغ‌های رایج که مانع پرورش اعتماد به نفس می‌شود، می‌پردازیم.

  • تو تنها کسی نیستی که نمیدونی چه کاری باید انجام بده

من می‌دانم اینکه چیزی را در یک زمان درست بخرید یک افسانه است. شما در‌نهایت باور می‌کنید چیزهایی را که چشمانتان در اطراف می‌بینند و وقتی که به اطراف نگاه می‌کنید، شاهد افرادی هستید که با یکدیگر با خلوص برخورد می‌کنند. درسته؟ آنها سختی نکشیدند و عرق نریختند، آنها لکنت زبان ندارند و ناراحت نیستند، قطعنا آنها با صدای بلند اقرار نمی‌کنند و آنها راهشان را می‌پیمایند. دقیقا این همان چیزی که اتفاق می‌افتد.

وقتی که جوان‌تر بودم و بی‌تجربه متوجه این مطلب نبودم وبه ذهنم نمی‌رسید کسی در بیرون با این مسئله مبارزه کند و فرضم بر این بود که تمامی اتفاقات در درون کشف می‌شوند. این امر در افرادی که پیرتر و با تجربه‌تر از من بودند بیشتر مشهود بود و امروز که خودم تجربه بیشتری دارم با این مسئله مواجه شدم.

“شما تنها کسی هستید که می‌تواند دقیقا کاری را به روش خودش انجام دهد. یادگیری و حضور در موقعیت‌های جدید و متنوع امکان رشد اعتماد به نفس را در فرد پرورش می‌دهد. “

هیچ‌کس برای یک ایده مبهم زمان صرف نمی‌کند. زمانیکه برای یک موضوعی آموزش می‌بینیم همه چیزهای مهم را در راستای آمادگی آن انجام می‌دهیم، بهترین حدس‌ها را می‌زنیم با فرض اینکه کسی متوجه آن نشود. اعتماد‌به‌نفس یک قسمت مهم، سالم و طبیعی در زندگی شما است و تا وقتیکه زندگی می‌کنید همراه و یاور شما خواهد بود.

  • شما خاص و منصر به فرد نیستید.

حالا می‌رسم به اینکه چرا این حرف را زدم؟ بیشتر از 7 میلیار انسان روی این کره خاکی زندگی می‌کنند. اخیرا انسان‌ها دارند تلاش می‌کنند دقیقا به همان روشی که شما زندگی می‌کنید، زندگی کنند. هر‌کدام از آنها کابوسی می‌بینند در رابطه با چیزهای ویژه، زیبا، رویاهای رنگارنگ و … در نتیجه این فرض محال است که مسیری را که شما تجربه می‌کنید شخص دیگری آنرا طی نکرده باشد.

اگرچه شما تنها شخصی هستید که صوت خودش را دارد و اثر انگشت هر فرد روی این کره خاکی منحصر به خودش می‌باشد. حتی دوقلوهای همسان علیرغم اینکه از یک طرح ژنتیکی پیروی می‌کنند، شبیه هم نیستند. شما قبلا در این دنیا زندگی نمی‌کردید و پس از رفتن هم به این جهان باز‌نخواهید گشت. تنهای چیزی که موجب منحصر‌به‌فرد بودن شما می‌شود، اینست که بعنوان یک انسان یکبار روی این کره خاکی زندگی خواهید کرد.

این را بخاطر بسپارید، دفعه بعد فقط کاری انجام دهید که دوست دارید، چراکه شما یک چهره از جمعیت هستید، از همه اتفاقات در راستای منفعت خود بهره گیرید و از فرصت‌های که علاقه‌مند هستید، استفاده کنید. شما تنها کسی هستید که می‌تواند کاری را به روش خودش انجام دهد. یادگیری و حضور در موقعیت‌های جدید و متنوع امکان رشد اعتماد‌به‌نفس را در فرد پرورش می‌دهد.

  • چگونه درآمد خودتان تامین می‌کنید.

این دروغ از زمانیکه انسان شروع به شنیدن می‌کند و در لحظاتی که کودک است، آغاز می‌گردد. خیلی عجیب نیست که همه انسان‌ها این باور را داشته باشند که روزی می‌میرند. کسی از شما نمی‌پرسد وقتی بزرگتر شدید چگونه درآمد خودتان را تامین می‌کنید، بلکه می‌پرسند، زمانیکه بزرگتر شدید می‌خواهید چه شغلی داشته باشید.

اگر شغل خودتان را از دست بدهید و مجبور شوید رشته دیگری را تجربه کنید، چکار می‌کنید؟ و یا اگر رشته مورد علاقه شما در جامعه از رده خارج شد و یا اگر در موقعیتی قرار گیرید که سلامتی شما به خطر افتد و ادامه کار برای شما غیر ممکن شود، آیا به فرد دیگری تبدیل می‌شود؟

اگر شما یکی از میلیون نفری باشید که نمی‌تواند مقاوم بایستد و کاری را انجام دهد به این علت که آن کار کسل‌کننده، کثیف یا باعث خجالت می‌شود و یا پرداختی خوبی ندارد، چکار می‌کنید؟ و اگر در بچگی پزشک یا قهرمان میشدید از فردی که الان هستید، فاصله داشتید؟

مسئله اصلی علاقه به شغلیست که دوست دارید، تجربه عشق در شغل می‌تواند زندگی ایده‌آلی را برای شما رقم بزند. هیچکس نمی‌تواند بگوید علاقه به کار اهمیتی ندارد، بلکه تمام افراد در جستجوی راهی برای رسیدن به علایق خود هستند. با این حال دوست‌داشتن کار مورد علاقه، بسیار حائز اهمیت است. شما تمامی خصوصیات خارق‌العاده را در شغل موردعلاقه‌تون پیدا می‌کنید به طوریکه آن را قسمتی از وجود خود می‌دانید.

  • همینی که الان هستید کافی نیست

اگر در کنار افرادی که از نظر احساسی در دسترس نبودند، بزرگ شدید، احتمالا جایی در عمق وجودتان خلاء‌ای را احساس می‌کنید. در موقعیت‌هایی که دوست دارید قرار می‌گیرید و به سرعت متوجه می‌شوید که این شما نیستید، اما باید بدانید که شما شایستگی انجام این کار را دارید. باید با این احساس بزرگ شوید که عشق و اتفاقات خوب را می‌توانید به دست آورید. برخلاف منابعی منفی که به وفور وجود دارد همین احساس کفایت می‌کند و اگر به نکات منفی بیندیشید به شما می‌گویم که به بیراهه می‌روید.

“من دیگر منتظر نمی‌مانم که کسی برای من تصمیم بگیرد و بگوید که لیاقت خوشبختی را دارم، با اعتماد‌به‌نفس خود را به هر آنچه می‌خواهم می‌رسانم.”

زندگی مسابقه نیست که برای ارزیابی خود به برد و باخت بیندیشید. اگر در زندگی شما افرادی وجود دارند که حس منفی را انتقال می‌دهند بهتر است در ارتباطتان تجدیدنظر کنید و‌گرنه با مشکل مواجه می‌شوید. آنها بنا به‌دلایلی در مدار شما قرار نمی‌گیرند و حضورشان قاتل اعتماد به نفس است.

من می‌دانم که افراد این حرف را زیاد می‌زنند، شما وقتی یاد بگیرید خودتان را دوست داشته باشید، یقینا افرادی جذب شما می‌شوند که دوستتان دارند. عشق به خود یک تصمیم آگاهانه و تحت کنترل است. من دیگر منتظر نمی‌مانم که کسی برای من تصمیم بگیرد و بگوید که لیاقت خوشبختی را دارم، با اعتماد‌به‌نفس خود را به هر آنچه می‌خواهم می رسانم.

  • شما در همانجایی قرار می‌گیرید که از آنجا آمده‌اید

ما در زندگی با اتفاقات مختلفی مواجه می‌شویم پس این عجیب نیست که اندازه زندگی ما تغییر کند. ” اون در یک خانواده بد پروش یافته، پس اون یک مجرمه و برای همیشه گناهکاره” شما نمی‌توانید دید انسان‌ها را تغییر دهید، پس مسیر زندگی خود را متحول کنید.

به‌راحتی از زندگی گذر کنید، گذشته‌ها گذشته و با قدم‌برداشتن در مسیر جدید، زندگی خود را بسازید. هیچ‌کس وجود ندارد که بگوید تغییر آسان است، اما به یاد داشته باشید که این دشواری غیرممکن نیست.

” اعتماد‌به‌نفس یک شبه متولد نمی‌شود، بلکه با گذشت زمان پرورش می‌یابد، سعی کنید در هر لحظه بهترین کار را انجام دهید.”

سالها پیش باورم این بود که آدم وحشتناکی هستم، اما فکر‌کردن به اشتباهاتم باعث شد که دیدگاه جدیدی پیدا کنم و انتخاب‌های درستی داشته باشم. زندگی هر انسانی قابل تغییر است. شما در یک بازی بزرگ قرار دارید و انتخاب مثبت زمانی پدید می‌آید که اتفاقات منفی را تجربه کرده باشید.

اعتماد‌به‌نفس یک شبه متولد نمی‌شود، بلکه با گذشت زمان پرورش می‌یابد، سعی کنید در هر لحظه بهترین کار را انجام دهید. شانون هیلسون یک نویسنده مجرب و کاربلده که به همراه همسرش در منتری زیبای کالیفرنیا زندگی می‌کند. ارتباط او با کاربران از طریق وبلاگ شکل می‌گیرد و شانون از آشپزی، کار و مطالعه زبان‌های مختلف لذت می‌برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *