مقاله

آیا قهوه برای مغز شما مناسب است؟

آیا قهوه برای مغز شما مناسب است؟

قهوه نوشیدنی پرطرفداری است. قهوه یکی از منابع اصلی آنتی اکسیدان‌ها در رژیم غذایی کشورهای غربی می‌باشد. با مصرف قهوه، می‌توان از سلامتی بالایی برخوردار شد، مصرف قهوه باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری‌های کبدی می‌شود. مجله cafe7n در این مقاله به پردازش اهمیت قهوه بر مغز افراد می‌پردازد.

مواد تشکیل دهنده قهوه

قهوه یک نوشیدنی فوق‌العاده سالم است. این ماده حاوی صدها ترکیب مختلف است که به سلامتی کمک می‌کند. بسیاری از این ترکیبات، آنتی اکسیدان هستند که با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد در سلول‌های شما مبارزه می‌کنند.

در اینجا مهم‌ترین عناصر فعال قهوه به تفصیل شرح داده می‌شود:

کافئین: کافئین ماده اصلی موجود در قهوه، باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی می‌شود. لازم به ذکر است این ماده رایج‌ترین ماده روان‌گردان در سراسر جهان به شمار می‌رود.

اسیدهای کلروژنیک (CGAs): این آنتی اکسیدان‌های پلی فنول ممکن است از برخی مسیرهای بیولوژیکی مانند متابولیسم قند خون و فشار خون بالا بهره‌مند شوند، که هر دو مربوط به خطر افت روانی ناشی از سن هستند.

تریگونلین: این ترکیب آلکالوئیدی در گرمای زیاد ناپایدار است و در هنگام بو‌دادن‌، اسید نیکوتین را تشکیل می‌دهد، همچنین به عنوان ویتامین B3 شناخته می‌شود. تریگونلین همچنین با مهار رشد باکتریها می‌تواند به جلوگیری از حفره‌های دندان کمک کند.

خرید آنلاین قهوه

خرید آنلاین قهوه

میزان قهوه به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  1.  از جمله نوع دانه‌های قهوه
  2. نحوه لوبیای بو داده
  3. میزان مصرف ( چقدر می‌نوشید )

چگونه قهوه بر مغز تأثیر می‌گذارد؟

کافئین از چندین طریق بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. با این حال، تأثیرات به طور عمده ناشی از تعامل کافئین با گیرنده‌های آدنوزین است. آدنوزین یک انتقال دهنده عصبی در مغز است که خواب را تقویت می‌کند. نورون‌ها در مغز شما گیرنده‌های خاصی دارند که آدنوزین می‌تواند به آنها وصل شود. هنگامی که به آن گیرنده‌ها متصل شود، گرایش نورون‌ها آتش را مهار می‌کند. که باعث می‌شود فعالیت عصبی کند شود.

آدنوزین به طور معمول در طول روز رشد می‌کند و سرانجام شما را به خواب می‌اندازد و دستور می‌دهدکه وقت آن رسیده که به خواب بروید. کافئین و آدنوزین ساختار مولکولی مشابهی دارند. بنابراین زمانی که کافئین در مغز وجود دارد، برای اتصال به همان گیرنده‌ها با آدنوزین رقابت می‌کند. کافئین باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی شده و باعث می‌گردد که هوشیار شوید.

چگونه کافئین می‌تواند عملکرد مغز را تقویت کند.

مطالعات نشان داده است که کافئین می‌تواند عملکرد مغز را در کوتاه مدت تقویت کند. این امر تا حد زیادی به دلیل اتصال آدنوزین و اتصال به گیرنده‌های آن است. اما کافئین همچنین با تقویت انتشار سایر انتقال دهنده‌های عصبی از جمله نورآدرنالین، دوپامین و سروتونین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند.

کافئین و حافظه

قهوه و کافئین نیز ممکن است بر روی حافظه شما تأثیر بگذارند، اما تحقیقات در این زمینه مختلط است. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که کافئین ممکن است حافظه کوتاه مدت را تقویت کند. مطالعات دیگر اذعان داشته هیچ تاثیری بر حافظه نمی‌گذارند یا حتی متوجه شده‌اند که عملکرد کافئین در کارهای حافظه اختلال ایجاد می‌کند.

خرید قهوه

خرید قهوه

قهوه و خستگی

مهم‌ترین دلیل برای نوشیدن قهوه نیاز به احساس انرژی بیشتر و بیدار بودن است، بنابراین جای تعجب نیست که کافئین احساس خستگی را سرکوب کند. با این حال، افزایش انرژی فقط برای مدت معینی انجام می‌پذیرد و در برخی مواقع قبل از شروع، به‌سمت خاموش شدن پیش می رود و شما ممکن است احساس کنید که به یک فنجان دیگر احتیاج دارید. توجه داشته باشید مقادیر زیادی کافئین را در اواخر بعد از ظهر یا عصر مصرف نکنید، زیرا ممکن است خواب شما را در شب مختل کند.

چنانچه نوشیدن قهوه کیفیت خواب شما را کاهش دهد، احتمالاً اثر متضادی برروی شما خواهد گذاشت و عملکرد کلی مغز شما را مختل می‌کند. قهوه خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زخم را کاهش دهد. بیماری آلزایمر شایع‌ترین علت زوال عقل در سراسر جهان است. عموماً آرام آرام شروع می‌شود اما به مرور زمان برشدت آن افزوده می‌شود. آلزایمر باعث از بین رفتن حافظه و همچنین ایجاد مشکل در تفکر و رفتار می‌شود. در حال حاضر هیچ درمانی شناخته شده ای برای آلزایمر وجود ندارد.

با توجه به تحقیقات منتشر شده از caf7n یکی از عوامل مرتبط با رژیم غذایی که خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد، قهوه می‌باشد. مطالعات نشان داده مصرف قهوه منظم و متوسط را تا حدود 65٪ خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش داده است. به تعبیری دیگر مصرف قهوه به طور مرتب در مقادیر متوسط با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است.

آیا باید قهوه بنوشید؟

هنگام مصرف در حد اعتدال قهوه می‌تواند برای مغز شما بسیار مفید باشد. بدن برخی از افراد به قهوه حساس هستند. اما مصرف مناسب و دقیق قهوه می تواند برای افراد بسیار اثربخشی بالایی را به ارمغان آورد. مجموعه کافه 7n امکان خرید آنلاین قهوه را برای کاربران گرانقدر خود فراهم می سازد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *