مقاله

اثرات مصرف قهوه بر کارایی افراد

بطور معمول کارفرمایان، کارمندان و کارگران نیاز به افزایش انرژی دارند و در پاره‌ای مواقع از نوشیدنی‌های کافئین‌دار استفاده می‌کنند، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که کافئین خود را به صورت نوشابه یا نوشیدنی انرژی‌زا بخورند، اما این اتفاق مضرات زیادی را برای فرد پدید می‌آورد.

باید خاطر نشان ساخت مصرف قهوه تاثیرات منفی دارد از جمله:

  • اعتیاد
  • تاثیرگذاری روی ذهن
  • افزایش وزن و چاقی

درحالی که قهوه جنبه مثبت نیز دارد:

  • در دنیای کنونی ما شاهد محبوبیت روزافزون قهوه هستیم که خود برای تجارت و کار آفرینی مفیداست.
  • قهوه بعنوان یک آنتی‌اکسیدان شناخته می‌شود.

بطور کلی مصرف قهوه برای شما مفید است؟ آیا واقعاً باعث افزایش بهره‌وری می‌شود؟ در اینجا به مسائلی که بایددر مورد  قهوه دانست‌، به اختصار  بیان می‌شود:

  • باعث بهبود عملکرد ذهنی و هوشیاری شخص می‌شود.

استفان براون‌، نویسنده پزشکی گفته: که این گیرنده ها باعث خواب آلودگی می شود و مصرف قهوه باعث می گردد تا خستگی را کمتر احساس کنید.

درمورد استفاده مقادیر کم، از  کافئین نیز گفته می‌شود که مصرف قهوه  عملکرد ذهنی و هوشیاری را بهبود می‌بخشد. و نکته احتیاطی این است که کافئین برهمه افراد  به یک اندازه تأثیر نمی‌گذارد.

سایر عوامل تاثیر‌گذار در پاسخ شخصی شما شامل دوز مصرفی ، وزن و سن و حتی کیفیت خواب شماست. باید توجه داشته باشید که با گذشت زمان تحمل نسبت به کافئین تقویت می‌شود. یعنی ممکن است یک فنجان قهوه در گذشته برای شما کافی بوده باشد در حالیکه درحال امروز برای کسب همان نیرو بایستی مصرفی بیش از یک فنجان داشته باشید.

در‌حقیقت‌، برخی از افراد تا زمانی که مصرف دو فنجان را نتوانند پایین بیاورند‌، هیچ چیزی را احساس نمی‌کنند‌، ممکن است آن شخص  تصور کند‌ این حرفی بیش نیست، ولی وی باید بداند  مدت‌هاست به کافئین مبتلا شده است .

علاوه بر این در ابتدا، مصرف قهوه می‌تواند عملکردهای شناختی‌، حافظه‌، هوشیاری و انرژی شما را افزایش دهد. اما همانطور که همه ما می دانیم‌، این اثر کوتاه مدت است و ممکن است بعداً در طول روز سقوط کنید.

اثرات قهوه بر خواب

مصرف قهوه  می‌تواند بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد. در دوزهای کمتر‌، کافئین در برنامه خواب شما تأثیر نمی‌گذارد. اما اگر زیاد مصرف کنید‌، خوابیدن در شب دشوار است.

متأسفانه این مصرف می‌تواند درچرخه خواب شما تاثیر گذاشته و شما نمی‌توانید به اندازه کافی بخوابید و بعلاوه ‌استرس و عملکرد بد را در محل کار ایجاد می‌کند. نتیجه در طویل مدت ‌حتی ممکن است باعث فرسودگی یا حمله اضطرابی باشد.

ممکن است اراده شما را تقویت کند.

در حال حاضر‌، نتیجه‌گیری نهایی این است که برای  تصمیم‌گیری‌، اراده شما در طول روز کاهش می‌یابد. همانطور که معلوم است‌، مصرف  قهوه قدرت و کنترل شما را تقویت می‌کند‌، به خصوص هنگامی که شما خسته هستید.

با این حال نوشیدن قهوه از قبل فعالیت‌های مهم  به شما کمک می‌کند در جای خود بایستید و تصمیمات بهتری بگیرید. اگر یک روز پر مشغله‌ای پیش رودارید و بایستی  تصمیمات مهمی را بگیرید مصرف قهوه را بعنوان کمک کننده  بخاطر بسپارید.

مجموعه کافه 7n با تولید مقالاتی مفید سعی برآن دارد که شما را با تمامی محاسن و معایب قهوه آشنا سازد با رجوع به مجله cafe7n از مقالات تخصصی ما بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *